Entrega de les plaques “Slow Food Km 0” als nostres menjadors

El dilluns dia 1 vam assistir a l’entrega de les plaques dels “cargols” Slow food, que certifiquen que els nostres menjadors compleixen amb els criteris que promou l’associació, de proximitat, alimentació basada en la producció local i amb el mínim de residus i ús de productes químics.

L’entrega va tenir lloc a Granollers, dins el marc de La Festa de la Queixalada, una trobada de dos dies, per a gaudir del plaer de la bona alimentació, i de la mostra de productes de la terra i tècniques alimentaries artesanes; amb tastos, ,mercat, tallers, etc.

Slow Food és una associació eco-gastronòmica sense ànim de lucre fundada a Itàlia l’any 1989 i que actualment es troba representada en 122 països diferents. Neix per promoure model alternatiu de producció i consum , i fomentar una cultura gastronòmica basada en els aliments bons, nets i justos.

Ecomenja vam ser la primera gestora de menjadors ecològics de Catalunya i de tot l’Estat que va obtenir la distinció de Menjador Km0 de la comunitat Slow Food l’any 2017. Actualment s’hi han sumat altres gestores i menjadors col·lectius.

Els objectius d’un menjador col·lectiu Km 0 són:

▪ Gastronòmics (bo): recuperació de la gastronomia tradicional entesa com un conjunt de propostes basades en l’autenticitat, el producte local i de temporada, la presència de proteïna vegetal, i que reflecteixin les festes i tradicions gastronòmiques catalanes.

 

▪ Mediambientals (net):

 Fomentar el consum d’aliments ecològics de proximitat, i transmetre’n els valors a l’alumnat.

 Compromís cap a la desaparició dels transgènics en els menús escolars, en particular en olis per fregits.

 Fomentar el consum de peix de temporada fresc i salvatge, que compleixi talles mínimes, i eliminar del menú escolar els peixos en vies d’extinció, així com aquells peixos de piscifactoria que degraden l’entorn social i mediambiental on es produeixen i són de baixa qualitat organolèptica (perca, tilapia, panga, etc…).

 Reduir al màxim el transport d’aliments i, així, disminuir l’emissió de CO2 –(petjada de carboni).

 Aplicació de mesures mediambientals: recollida selectiva de residus, reciclatge d’olis de cuina, ús de producte de neteja Ecològics, reducció d’embalatges i plàstics contaminats, i priorització de materials amb impacte mediambiental reduïts.

 

▪ Educatiu i social (just):

 Incentivar la compra directa al petit productor situat en un radi no superior a 100kms, per tal de reduir la cadena de distribuïdors.

 Donar un valor just al producte alimentari produït amb bones practiques i situar al petit productor en l’eix de comunicació de la gestora del menjador i les famílies usuàries, dignificant la seva tasca, i atorgant-li el protagonisme que li pertoca.

 Treballar per a unes condicions justes dels treballadors/es dels mateixos establiments.

 Promoure accions i activitats educatives en el temps de migdia que reforcin el sentit del menjar entès com acte no només alimentari sinó també cultural i social.

Si voleu consultar el llistat de centres amb el guardó, així com el llistat de productes auditats i certificats aquí

 

0 477

Leave a Reply